Programmen, del 5

Programmen / fotografering, inställningar / Permalink / 1
Då var det dags för den sista delen som handlar om programmen. Eftersom att den sista delen kommer att handla om manuella program så tänkte jag att jag skriver ett inlägg för varje program. 

Observera att det står att det förra inlägget var det näst sista men det är alltså inte sant. Det kommer att vara ett alldeles för långt inlägg ifall allt skulle vara med i ett. Därför har jag delat upp det mer. För er läsare är ju det positivt då det kommer att bli mer att läsa!

Det första jag tänkte börja med är Tv. Det står för ”Time Value” och då kanske man förstår att det handlar om att ställa in ”slutaren”. Som jag nämnt många gånger innan kommer jag skriva senare om vad slutare är osv, så ni behöver inte vara oroliga! Tv handlar alltså om att man ska ställa in slutaren efter rätt situation. Man bestämmer hur länge slutaren ska vara öppen. Detta kan vara bra att öva i då man får känsla för de olika slutartiderna. Om man t.ex. är ute och fotar i stan och vet att man har tid kan man gott roa sig med att öva sina färdigeter i programmet Tv. Då märker man att ju längre slutaren är öppen desto ljusare blir bilden och tvärtom. Jag tycker att man bör ha gott om tid när man ska lära känna de manuella programmen då det tar lite tid, och man vill dessutom anpassa inställningarna efter vad man själv tycker är bra.  

Sammanfattningsvis: 

- Tv = Time Value och justerar slutartiden.

- Ha gott om tid när du testar dig fram då det kan ta tid att komma fram till vad man gillar. 

- Våga experimentera dig fram och etta olika tider för att se skillnaderna! 

Hoppas att ni förstår lite bättre nu vad de olika programmen ger och handlar om. Det kommer några inlägg till som handlar om de andra manuella programmen, så stay tuned! 

 

Nedan ser ni "Tv" på programratten. 

 

 

 

 

 

#1 - - Cecilia :

Bra skrivet

Svar: Tack så mycket!
Ellen Hertz

Till top