Programmen, del 4

Programmen / fotografering / Permalink / 0
Detta inlägg kommer att vara det nästsista vad gäller programmen på kameran. 
 
Det jag inte har gått igenom är: A-DEP, Av, Tv, M och P. Och det är klart att ni undrar vad alla dessa står för. Jag tänkte att vi skulle dela upp all denna fakta i två inlägg. Detta innebär att jag sparar det bästa till sist ;). 
 
De två programmen jag tänkte börja med att förklara är A-DEP och P. A-DEP, autonamic depth of field, och innebär att du bestämmer fokus där kameran ska fokusera. Kameran ställer då in "bra" insällningar utifrån de man valt att fokusera på. Anledningen till att jag skrev "bra" är att man inte alltid tycker likadant som kameran vad gäller inställningarna. Det man bestämmer själv är alltså var kameran ska fokusera.
 
P eller program som det heter är ett halvautomatiskt program där man har lite mer frihet än i det automatiska läget. Kameran ställer själv in bländaren och slutaren, resten får man fixa själv. Saker som ISO, vitbalans och bildstil får man själv ställa in och experimentera sig fram med. Detta program kan vara användbart ifall man vill utvecklas och inte bara använda automatläget hela tiden.
 
Nästa inlägg kommer att handla om de manuella lägena på kameran – och de roligaste! Hoppas att ni ser fram emot att läsa det, för de programmen ger mest om man vill utveckla sin fotografering. 
 
 
Jag har aldrig fotat i någon av programmen och därav ingen bild som jag tagit. Däremot blir det en bild jag har redigerat som lite hjälp på traven. 
 
 
Till top